VITAMINER FOR HUDHELSE

Vi har laget en liste med vitaminer som er viktig for god hudhelse.

Vitamin A: Et av de viktigste vitaminene for holde huden ung og elastisk. Den hjelper med forhindre kviseutbrudd og pigmenteringer, den nsker blodsirkulasjonen, den senker talg produksjonen og den reduserer skader fra UV-strler. Det finnes masse vitamin A i blant annet gulrot, aprikoser, brokkoli og mango.

Vitamin B2: hjelper til med forhindre trr og klende hud, og hjelper p fuktigheten i huden. Finnes i yoghurt, egg, sopp og brokkoli.

Vitamin B3: kan beskytte mot noen typer hudkreft. Er veldig effektiv i behandlingen av Rosacea og forbedrer hudbarrieren slik at en bedre holder p fuktigheten. Reduserer ogs sebum produksjonen slik at en forhindrer akne utbrudd. Finnes i kyllingbryst, biff, tomater, egg og poteter.

Vitamin B5: fuktgjr huden. Hjelper til med cellefornyelsen som ogs vil hjelpe til med holde porene rene. Har anti-inflammatoriske egenskaper. Finnes i fisk, egg, ost, svinekjtt og sopp.

Vitamin B6: hjelper til med regulere hormonbalansen og kan dermed vre til hjelp i behandlingen av kviser. Forbedrer trr hud og eksem. Finnes i bananer, brokkoli, kylling, vannmelon, hvit ris og spinat.

Vitamin B7: hjelper til med produksjonen av fettsyrer i huden, slik at huden fuktes. Kan roe ned eksem og seboreisk dermatitt. Finnes i grnne erter, blomkl, laks, valntter og mandler.

Vitamin C: reduserer melanin produksjonen og hjelper til med lysne pigmenteringer. Bekjemper skadelige UV-strler. Er essensiell i produksjonen av kollagen og er derfor viktig for holde huden spenstig. Finnes i kiwi, appelsiner, jordbr og paprika.

Vitamin D: hjelper til med cellefornyelsen i hudens er viktig for opprettholde en god barrierefunksjon. Finnes i laks, yoghurt, ost eggeplomme og torskerogn.

Vitamin E: er viktig for opprettholde en spenstig hud og reduserer fine linjer og rynker. Lysner mrke flekker. Finnes i reker, avokado, solsikkekjerner, mandler og hvete.

Vitamin F: hjelper til med cellefornyelsen slik at porer holdes rene. Er derfor effektiv i bekjempelsen av akne og akne-arr. Finnes i majones, valntter, vindrueolje, olivenolje, avokado og laks.

Vitamin K: forbedrer elastisiteten i huden og bekjemper dermed linjer og rynker. Lysner mrke ringer under ynene. Finnes i brokkoli, ost, spinat, rdt kjtt og egg.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

konnerudklinikken

konnerudklinikken

2, Drammen

Total hudhelse ved se hele mennesket gjennom huden

Kategorier

Arkiv

hits