VITAMINER FOR HUDHELSE

Vi har laget en liste med vitaminer som er viktig for god hudhelse.

Vitamin A: Et av de viktigste vitaminene for å holde huden ung og elastisk. Den hjelper med å forhindre kviseutbrudd og pigmenteringer, den ønsker blodsirkulasjonen, den senker talg produksjonen og den reduserer skader fra UV-stråler. Det finnes masse vitamin A i blant annet gulrot, aprikoser, brokkoli og mango.

Vitamin B2: hjelper til med å forhindre tørr og kløende hud, og hjelper på fuktigheten i huden. Finnes i yoghurt, egg, sopp og brokkoli.

Vitamin B3: kan beskytte mot noen typer hudkreft. Er veldig effektiv i behandlingen av Rosacea og forbedrer hudbarrieren slik at en bedre holder på fuktigheten. Reduserer også sebum produksjonen slik at en forhindrer akne utbrudd. Finnes i kyllingbryst, biff, tomater, egg og poteter.

Vitamin B5: fuktgjør huden. Hjelper til med cellefornyelsen som også vil hjelpe til med å holde porene rene. Har anti-inflammatoriske egenskaper. Finnes i fisk, egg, ost, svinekjøtt og sopp.

Vitamin B6: hjelper til med å regulere hormonbalansen og kan dermed være til hjelp i behandlingen av kviser. Forbedrer tørr hud og eksem. Finnes i bananer, brokkoli, kylling, vannmelon, hvit ris og spinat.

Vitamin B7: hjelper til med produksjonen av fettsyrer i huden, slik at huden fuktes. Kan roe ned eksem og seboreisk dermatitt. Finnes i grønne erter, blomkål, laks, valnøtter og mandler.

Vitamin C: reduserer melanin produksjonen og hjelper til med å lysne pigmenteringer. Bekjemper skadelige UV-stråler. Er essensiell i produksjonen av kollagen og er derfor viktig for å holde huden spenstig. Finnes i kiwi, appelsiner, jordbær og paprika.

Vitamin D: hjelper til med cellefornyelsen i hudens er viktig for å opprettholde en god barrierefunksjon. Finnes i laks, yoghurt, ost eggeplomme og torskerogn.

Vitamin E: er viktig for å opprettholde en spenstig hud og reduserer fine linjer og rynker. Lysner mørke flekker. Finnes i reker, avokado, solsikkekjerner, mandler og hvete.

Vitamin F: hjelper til med cellefornyelsen slik at porer holdes rene. Er derfor effektiv i bekjempelsen av akne og akne-arr. Finnes i majones, valnøtter, vindrueolje, olivenolje, avokado og laks.

Vitamin K: forbedrer elastisiteten i huden og bekjemper dermed linjer og rynker. Lysner mørke ringer under øynene. Finnes i brokkoli, ost, spinat, rødt kjøtt og egg.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

konnerudklinikken

konnerudklinikken

2, Drammen

Total hudhelse ved å se hele mennesket gjennom huden

Kategorier

Arkiv

hits